Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 10:06:47. Meniny má Radúz.



   





Upozornenie na chybu Tlačiť

Nový cyklomost na Záhorí už slúži verejnosti (Zverejnené: 30.03.2022)

Nový cyklomost na Záhorí už slúži verejnosti
Brehy Moravy medzi Vysokou pri Morave a rakúskym Marcheggom už spája nový cyklomost. Dokončujú sa už len drobné stavebné práce. Slávnostné otvorenie je naplánované na 7. mája. Vďaka možnosti predčasného užívania už slúži verejnosti a jazdia na ňom prví cyklisti. Kompa či trajekt boli v blízkosti Vysokej pri Morave naposledy v prevádzke v roku 1918. Spojenie Rakúska s obcou Vysoká pri Morave sa tak obnoví po vyše sto rokoch. 

„Na projekt som veľmi hrdý. Vďaka novému cyklomostu umožníme cyklistom i peším spoznávať krásy kraja i zaujímavé zákutia povodia rieky Moravy,“ povedal bratislavský župan Juraj Droba. 
Historické záznamy spomínajú most cez rieku Morava pri obci Marchegg už v 13. storočí. V minulosti spájalo Záhorie s Dolným Rakúskom minimálne 5 mostov, niektoré zdroje uvádzajú až 12 premostení, dve strany jednej rieky spájali loďky a neskôr kompy. Mostov postupne pribúdalo a svoj most mali okrem Záhorskej Vsi aj Gajary. „Mosty cez rieku Moravu začali naberať na dôležitosti počas tureckých vojen v 17. storočí. V 18. storočí bola potrebná komunikácia medzi cisárskymi majetkami na oboch stranách rieky. Najväčší počet mostov sa vybudoval v 19. storočí a v prvých dvoch desaťročiach 20. storočia,“ píšu o mostoch cez Moravu Malacké pohľady. Pokles ruchu na rieke Morava čiastočne nastal po rozpade Rakúsko-Uhorska, no najviac po komunistickom prevrate v roku 1948 a uzavretí hraníc. 
V súčasnosti je okrem cestného mosta v Moravskom Svätom Jáne v prevádzke kompa v Záhorskej Vsi a cyklomost v Devínskej novej Vsi. 
Výstavba mosta zvaného VysoMarch sa začala v apríli 2021. Má dĺžku 270 metrov, šírku 4 metre a výšku 17 metrov, pričom na rieke ostala minimálna plavebná výška 7 metrov. 
Most spolufinancoval Bratislavský samosprávny kraj a Program cezhraničnej spolupráce medzi Slovenskom a Rakúskom. Celkové náklady presiahli 5 miliónov eur, z toho viac ako 2 milióny zaplatila župa. 

Text: -red-/BSK, foto: BSK


Pre pridanie komentára musíte byť zaregistrovaný a prihlásený!


Zatiaľ nebol pridaný žiadny komentár






Created by OXIDE, s.r.o.